Порядок оскарження рішень контролюючих органів

e-mail Друк PDF

Процедура адміністративного оскарження є одним із способів захисту прав та законних інтересів платників податків. Зміст процедури полягає в оскарженні рішень контролюючих органів інстанційно - до контролюючого органу вищого рівня.

Адміністративне оскарження є більш простою та менш формалізованою процедурою порівняно із судовим захистом.

Перевагою судовому порядку захисту прав і законних інтересів платників є також:

стислі терміни розгляду скарг платників (максимальні строки процедури адміністративного оскарження становлять 120 днів, при цьому процедура судового розгляду, з огляду на можливість оскарження рішень в апеляційному та касаційному порядках, а також до Верховного суду України, може тривати роки);

відсутність необхідності сплачувати судові витрати за подання скарг.

Порядок проведення процедур адміністративного оскарження в Україні регламентовано Податковим кодексом України від 02.12.2010р. №2755-VI, Митним кодексом України, Законом України „Про звернення громадян”, Законом України від 08.07.10 №2464-VI “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” та розробленими на виконання цих законодавчих актів відповідно Порядком оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду органами доходів і зборів, затвердженим наказом Міністерства доходів і зборів України від 25.12.2013р. №848, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17.01.2014р. за №99/24876 та Порядком розгляду органами доходів і зборів скарг на вимоги про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та на рішення про нарахування пені та накладення штрафу, затвердженим наказом Міністерства доходів і зборів України від 09.09.2013р. №452, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.09.2013р. за № 1593/24125.

У порядку адміністративного оскарження можуть бути оскаржені виключно рішення контролюючих органів, під якими слід вважати видані(прийняті) відповідними органами ДФС України офіційні документи, які впливають на права та обов’язки платників податків.

Порядок оскарження рішень контролюючих органів, крім рішень по єдиному внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, визначено статтею 56 Податкового кодексу України.

Цією статтею також обумовлені вимоги щодо строків подання скарг та визначені контролюючі органи до яких подаються скарги.

Податковий кодекс диференціює строки на адміністративне оскарження рішень контролюючих органів залежно від підстав їх винесення(прийняття):

- загальний 10-дениий строк (п.56.3 ст. 56 Податкового кодексу України) на подання скарги починає свій перебіг із моменту отримання платником податків рішення контролюючого органу, що оскаржується. Такий строк стосується оскарження всіх рішень контролюючих органів, крім тих, на які поширюється спеціальний строк;

- спеціальний 30-денний строк (п.56.12 ст.56 Податкового кодексу України), що починає свій перебіг за днем надходження відповідного рішення, поширюється на випадки, коли контролюючий орган самостійно визначає грошове зобов’язання платника податків за причинами, не пов’язаними із порушенням податкового законодавства.

Податковий кодекс України передбачає можливість продовження строків адміністративного оскарження за правилами і на підставах, визначених п.102.6 ст.102 Кодексу.

Скарга на рішення територіального органу ДФС подається до Головного управління ДФС у відповідній області, який здійснює її розгляд.

Виключно у разі якщо Головне управління ДФС у відповідній області приймає рішення про повне або часткове незадоволення скарги платника податків, такий платник має право звернутися протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання рішення про результати розгляду скарги, зі скаргою до органу ДФС вищого рівня, тобто ДФС України.

Податкові повідомлення-рішення органів ДФС з митних платежів, винесені територіальними органами, оскаржуються безпосередньо до ДФС України(ч.3 п.56.3 ст.56 Податкового кодексу України).

У разі коли контролюючий орган приймає рішення про повне або часткове незадоволення скарги платника податків, такий платник податків має право звернутися протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання рішення про результати розгляду скарги, зі скаргою до контролюючого органу вищого рівня.

Рішення ДФС України, прийняте за розглядом скарги платника податків, є остаточним і не підлягає подальшому адміністративному оскарженню, але може бути оскаржене в судовому порядку.

Згідно пункту 56.20 статті 56 Податкового кодексу, вимоги до оформлення скарги, порядок подання та розгляду скарг встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Такий порядок затверджено наказом Міністерства доходів і зборів України від 25.12.2013р. №848 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 17.01.2014р. за №99/24876.

Даним Порядком визначено процедуру оскарження платниками податків податкових повідомлень-рішень або інших рішень контролюючих органів під час адміністративного оскарження.

Існують альтернативні варіанти подання скарг до органу ДФС вищого рівня - безпосередньо до контролюючого органу або засобами поштового зв’язку.

При цьому днем подання платником скарги є:

- при безпосередньому поданні скарги - день фактичного отримання скарги органом ДФС;

- при надсиланні скарги поштою - дата отримання відділенням поштового зв’язку від платника податків поштового відправлення зі скаргою, зазначена відділенням поштового зв’язку в повідомленні про вручення поштового відправлення або на конверті.

У разі відсутності повідомлення про вручення або відбитка календарного штемпеля відділення поштового зв’язку на поштовому відправленні(конверті, бандеролі), що унеможливлює з’ясування дати отримання відділенням поштового зв’язку скарги, днем подання скарги вважається день надходження скарги до органу ДФС.

Поряд з тим, необхідно зосередити увагу, що в разі порушення платником податків вимог Податкового кодексу та Порядку №848 щодо її оформлення, подані ним скарги не розглядаються та повертаються йому із зазначенням причин повернення.

Найбільш поширеними підставами для залишення скарги без розгляду та повернення останньої є такі:

- скаргу не підписано платником податків, який її подав, або його представником, або не надано оформлені у встановленому законодавством порядку документи, що посвідчують повноваження представника;

- скаргу подано після закінчення строку на оскарження в адміністративному порядку;

- раніше було подано скаргу до одного і того самого органу ДФС від однієї і тієї самої особи з одного і того самого питання, якщо перше було вирішено по суті.

Окремою підставою для залишення скарги без розгляду є відкликання платником податків поданої ним скарги(повністю чи в окремій частині) у будь-який час до прийняття рішення за результатами розгляду скарги. Відкликання скарги проводиться за письмовою заявою.

Порядок оскарження рішень контролюючих органів по єдиному внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) визначено статтею 25 Закону України від 08.07.10 №2464-VI “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”.

Скарга на вимогу про сплату єдиного внеску подається до контролюючого органу вищого рівня у письмовій формі протягом десяти календарних днів, що настають за днем отримання платником єдиного внеску вимоги про сплату єдиного внеску, з повідомленням про це контролюючого органу, який прийняв вимогу про сплату єдиного внеску.

Порядок узгодження сум недоїмки з єдиного внеску встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Порядок, строки та процедура оскарження вимоги про сплату єдиного внеску поширюються на оскарження рішень контролюючого органу щодо нарахування пені та застосування штрафів.

Порядок розгляду органами доходів і зборів скарг на вимоги про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та на рішення про нарахування пені та накладення штрафу затверджено наказом Міністерства доходів і зборів від 09.09.2013р. №452, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16.09.2013р. за №1593/24125.

Даним Порядком визначено процедуру подання та розгляду контролюючими органами скарг на вимоги про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та на рішення про нарахування пені та накладення штрафу по єдиному внеску.

Головне управління ДФС у Полтавській області