Про основні зміни в оподаткуванні митними платежами, що набрали чинності з початку року

e-mail Друк PDF

Митні платежі – різновид обов’язкових платежів, що справляються під час переміщення або у зв’язку з переміщенням товарів через митний кордон України та контроль за справлянням яких покладено на митні органи. Митний кодекс України визначає митні платежі через перерахування його видів – мито, акцизний податок із ввезених на митну територію України підакцизних товарів та податок на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів.

Види митних платежів, порядок їх нарахування і сплати, випадки надання митних і тарифних пільг та інше, пов’язане з цими питаннями, регламентується законодавчими актами, головні з яких: Митний кодекс України (ст.270-304), Податковий кодекс України, Закон України «Про митний тариф України» , тощо.

Серед великого спектра функціональних завдань, що виконують митні платежі головними є:

• фіскальні, тобто митні платежі є джерелом поповнення бюджету країни;

• стимулюючі, які спрямовані на розвиток національного виробництва;

• регулятивні, які формують обсяг та структуру експорту, імпорту, споживання.

Митні платежі встановлюються найвищими органами державної влади і тому за рівнем запровадження належать до загальнодержавних податків, тобто, правила їх стягнення та розміри ставок є єдиними на всій території країни незалежно від форм власності, організації господарської діяльності й територіального розташування.

Залежно від специфіки платника митні платежі можна систематизувати на

основні та додаткові. Основні — це мито, акцизний збір, податок на додану вартість, митний збір за митне оформлення. Додаткові — митні збори за зберігання товарів, митний супровід, збори за видачу ліцензій, плата за участь у митних аукціонах.

Таким чином, можна вважати, що митні платежі є тією основою, за рахунок якої формуються митні доходи країни.

Різнобічна система використання митних платежів дає можливість державі ефективно регулювати зовнішньоекономічну діяльність з метою реалізації економічних інтересів держави у світовій системі господарювання.

Головною метою прийнятих законів України від 20.12.2016 № 1791-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році» та від 21.12.2016 № 1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» є покращення інвестиційного клімату в Україні за рахунок спрощення податкової і митної системи та адміністрування податків, а також створення умов для забезпечення збалансованості бюджету 2017 року, адаптації національної податкової та митної систем до норм європейського законодавства.

Крім того, було прийнято низку важливих законів, якими врегульовано окремі аспекти здійснення митного оформлення товарів із застосуванням пільгового оподаткування митними платежами. Про основні зміни в оподаткуванні митними платежами, що набрали чинності з початку року, читайте у цій статті.

Мито

Законом України від 20.12.2016 № 1796-VIII «Про внесення змін до Митного кодексу України та Закону України «Про розвиток літакобудівної промисловості» щодо підтримки літакобудівної галузі», зокрема, внесено зміни до п. 4 розділу ХХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Митного кодексу, а саме доповнено пп. 13 щодо тимчасового звільнення (до 01.01.2025) від оподаткування ввізним митом при ввезенні на митну територію України та поміщенні в митний режим імпорту товарів, які ввозяться суб’єктами літакобудування, що підпадають під дію статті 2 Закону України від 12.07.2001 р. № 2660-III «Про розвиток літакобудівної промисловості», за визначеними згідно з УКТ ЗЕД кодами. При цьому Законом № 1796 передбачено затвердження Кабінетом Міністрів України порядку та обсягів ввезення таких товарів.

До внесення змін до Класифікатора звільнень від сплати митних платежів при ввезенні товарів на митну територію України під час митного оформлення таких товарів наводитиметься код звільнення від сплати мита і ПДВ «177».

Акцизний податок

Збільшено ставки акцизного податку на спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво (пп. 215.3.1 п. 215.3 ст. 215 Податкового кодексу). На спирт етиловий, спиртові дистиляти і спиртні напої ставку акцизного податку збільшено на 20 %; на пиво, виноробну продукцію, сидр і пері та слабоалкогольні напої — на 12 % (індекс споживчих цін); на коньяк — на 17 % до 31.12.2017 р.; на слабоалкогольні напої ставку податку встановлено на рівні загальної ставки на спиртові дистиляти і спиртні напої. Ставки акцизного податку на зброджені напої, одержані винятково в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, з вмістом спирту етилового не більше 8,5 % об’ємних одиниць (без додання спирту) встановлено на рівні ставок акцизного податку на сидр і пері (1,06 грн/л, а було на рівні сумішевих напоїв залежно від рівня спирту (тобто значно більше)).

Крім того, збільшено специфічні ставки акцизного податку на тютюнові вироби, тютюн і промислові замінники тютюну, при цьому пп. 215.3.2 п. 215.3 ст. 215 Податкового кодексу доповнено визначенням, що вважається вагою нетто, та збільшено розмір мінімального акцизного податкового зобов’язання зі сплати акцизного податку з тютюнових виробів (пп. 215.3.3 цього пункту); специфічні ставки та розмір мінімального податкового акцизного зобо¬в’язання збільшено на 40 %. Адвалорні ставки залишено на рівні чинної редакції (12 %). До 1 січня 2029 р. передбачено винятково у IV кварталі кожного року законодавчий запобіжник унеможливлення отримання надмірної кількості марок акцизного податку виробниками та імпортерами тютюнових виробів перед черговим підвищенням ставок акцизного податку шляхом обмеження обсягу їх купівлі на рівні 115 % від середньомісячної потреби (крім нових та малих підприємств).

Збільшено ставки на пальне, у тому числі запроваджено єдину ставку акцизного податку на важкі дистиляти (газойлі), збільшено ставки акцизного податку на паливо пічне побутове та мазут до рівня важких дистилятів (газойлів) (пп. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 Податкового кодексу). Крім того: скасовано акцизний податок з роздрібного продажу пального, у зв’язку з цим збільшено загальні ставки акцизного податку на пальне, який сплачується виробниками та імпортерами пального, виходячи з розміру 42 євро за 1 000 л для бензинів моторних, 14 євро за 1 000 л для дизельного палива (додатково до встановленої єдиної ставки для дизельного пального) та 21 євро за 1000 л — для скрапленого газу; запроваджено єдину ставку податку на важкі дистиляти (дизельне пальне); збільшено ставки акцизного податку на паливо пічне побутове та мазут до рівня дизельного пального; встановлено для бутану та ізобутану, які використовуються як стабілізатор скрапленого газу, ставки акцизу на рівні ставки для пропану; перенесено на один рік запровадження оснащення акцизних складів пального рівномірами-лічильниками; розширено перелік нафтопродуктів, які постачаються за ставкою 0 % під вексель для виробництва етилену.

Перелік звільнених від оподаткування операцій з підакцизними товарами доповнено операціями із ввезення на митну територію України неферментованої (непереробленої) тютюнової сировини тютюново-ферментаційними заводами, які здійснюють реалізацію ферментованої (переробленої) тютюнової сировини виробникам тютюнових виробів або її експорт (пп. 213.3.13 п. 213.3 ст. 213 Податкового кодексу). До внесення змін до Класифікатора звільнень від сплати митних платежів до операцій із ввезення на митну територію України неферментованої (непереробленої) тютюнової сировини тютюново-ферментаційними заводами, які здійснюють реалізацію ферментованої (переробленої) тютюнової сировини виробникам тютюнових виробів або її експорт, має наводитися код пільги зі сплати акцизного податку «176».

Крім того, внесеними до підпунктів 215.3.51 та 215.3.7 п. 215.3 ст. 215 Податкового кодексу змінами приведено у відповідність із Митним тарифом України коди згідно з УКТ ЗЕД, за якими оподатковуються акцизним податком транспортні засоби, оснащені електричними двигунами, мотоцикли (включаючи мопеди) та велосипеди.

 

Податок на додану вартість

Зі ст. 197 Податкового кодексу виключено п. 197.22, згідно з яким надавалося звільнення від оподаткування ПДВ операцій із ввезення на митну територію України ПАТ «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» природного газу за кодом згідно з УКТ ЗЕД 2711 21 00 00. Відповідно до Класифікатора звільнень від сплати митних платежів при митному оформленні цього товару використовувався код пільги з ПДВ «170».

Викладено у новій редакції пп. «ґ» пп. 195.1.2 п. 195.1 ст. 195 Податкового кодексу, згідно з якою, зокрема, встановлено застосування нульової ставки ПДВ на операції магазинів безмитної торгівлі з продажу ними товарів фізичним особам, які в’їжджають на митну територію України в пунктах пропуску через державний кордон України, відкритих для міжнародного повітряного сполучення.

До 01.01.2023 р. подовжено дію пільги з оподаткування ПДВ операцій із ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту товарів, визначених у пп. 4 п. 4 розділу XXI Митного кодексу, а саме товарів, що використовуються у виробництві космічної техніки (абзац перший п. 3 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу).

Також подовжено до 01.01.2019 р. звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання, у тому числі операцій з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів, а також паперу та картону для утилізації (макулатури та відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД (п. 23 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу).

Слід зазначити, що постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 р. № 15 «Про затвердження переліків відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 1 січня 2017 року, звільняються від обкладення податком на додану вартість» було затверджено переліки відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема з імпорту, тимчасово, до 01.01.2017 р., звільнялися від оподаткування ПДВ.

При цьому станом на 01.01.2017 р. відповідного нормативно-правового акта Кабінету Міністрів України, який визначав би переліки відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, починаючи з 01.01.2017 р., звільняються від оподаткування ПДВ, не прийнято.

При митному оформленні цих товарів використовувався і має наводитися до внесення змін до Класифікатора звільнень від сплати митних платежів при ввезенні товарів на митну територію України код пільги з ПДВ «112».

Крім того, внесено зміни до абзацу другого п. 32 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу, згідно з яким надано звільнення від оподаткування ПДВ операцій із ввезення на митну територію України ниток і тканин (матеріалів) для виготовлення бронежилетів та шоломів.

Для суб’єктів літакобудування, що підпадають під дію норм ст. 2 Закону № 2660, тимчасово, до 01.01.2025 р., надано звільнення від оподаткування ПДВ за операціями з ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів (крім підакцизних), що використовуються для потреб літакобудівної промисловості, якщо такі товари звільнено від оподаткування ввізним митом згідно з пп. 13 п. 4 розділу ХХІ Митного кодексу (п. 41 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу).

Передбачено надання за заявою платника податків розстрочення (рівними частинами) сплати ПДВ на термін до 36 календарних місяців без нарахування процентів та пені на операції з ввезення на митну територію України деревообробного обладнання та обладнання для виробництва медичних виробів (пункти 58 та 59 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу).

 

Варто зазначити, що прийняті законодавчі акти спрямовано на вирішення найсуттєвіших проблем не тільки великого бізнесу, а й тих, з якими повсякденно стикаються малі та середні підприємства. Законами не передбачено надання необґрунтованих пільг для окремих галузей чи категорій платників, що сприяє забезпеченню «горизонтальної рівності» платників податків.

 

Головне управління ДФС у Полтавській області