Про результати державного фінансового аудиту ефективності використання бюджетних коштів, спрямованих на виконання Регіональної програми заходів з організації рятування людей на водних об’єктах Полтавської області на 2011-2015 роки за 2011-2013 роки та

e-mail Друк PDF

Виконання Регіональної програми заходів з організації рятування людей на водних об’єктах Полтавської області на 2011-2015 роки, затверджена рішенням ІІІ сесії Полтавської обласної ради VI скликання від 01.02.2011 здійснюється недостатньо ефективно.

Такого висновку дійшли фахівці Держфінінспекції в Полтавській області під час аудиторського дослідження, метою якого було надання оцінки досягнення запланованих показників, виявлення проблем у виконанні бюджетної програми та розробки пропозицій щодо підвищення ефективності використання фінансових ресурсів.

Так, у 2012-2013 роках на виконання Регіональної програми передбачалось виділити кошти з обласного бюджету в сумі 2417,4 тис. грн, з яких фактично надійшло 2231,6 тис. грн. В поточному ж році, при річній потребі 1292,7 тис. грн., у І кварталі, програму профінансовано лише на суму 193,7 тис. грн.

Відповідно до довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України КП, Рятувально-водолазна служба зареєстрована як комунальне підприємство засновником якого є Полтавська обласна рада.

При цьому, у першому розділі Статуту визначено, що Служба є самостійною неприбутковою організацією, заснованою на майні спільної власності територіальних громад області і підпорядкована та підзвітна Полтавській обласній раді. Тоді, як у іншому розділі, того ж документу вказано, що Рятувально-водолазна служба є бюджетною організацією та фінансується за рахунок коштів обласного бюджету.

Така невизначеність статусу Комунального підприємства „Рятувально-водолазна служба Полтавської обласної ради” (надалі – КП Рятувально-водолазна служба, Служба) призвела до того, що кошти обласного бюджету спрямовувались на утримання Служби, а не на досягнення основної мети Регіональної програми.

Крім того, невизначеність статусу Служби призвела до зайвих витрат коштів обласного бюджету на сплату орендної плати.

Так, КП Рятувально-водолазна служба для провадження своєї діяльності орендує нежитлові приміщення, за що у досліджуваному періоді сплачено до державного бюджету орендної плати в сумі 174,6 тис. грн.

За умови оренди вищезазначеного нерухомого майна Службою у статусі бюджетної установи, орендна плата, відповідно до чинного законодавства, мала б становити 1 грн в рік. Оскільки Служба утримується тільки за рахунок коштів обласного бюджету, що виділяються під Регіональну програму, то фактично кошти обласного бюджету транзитом перераховуються до державного бюджету і жодним чином не впливають на виконання заходів досліджуваної програми та досягнення її основної мети. Отже, бюджетні кошти в сумі 174,6 тис. грн використані неефективно.

До 2002 року Комунальне підприємство „Рятувально-водолазна служба” разом з Комунальною організацією „Рятувально-водолазна служба Полтавської міської ради” (як підрозділом Служби) розташовувалося на березі річки Ворскла та мало територію з відповідними будівлями, які були спільною власністю територіальних громад Полтавської області.

Протягом 2002-2004 років, на підставі рішень сесій Полтавської обласної ради, проведена реорганізація Служби шляхом передачі міського підрозділу до комунальної власності міста разом з територією та приміщеннями.

Таким чином, в результаті прийнятих у попередніх періодах не виважених управлінських рішень, Служба залишилася без офіційного місця розташування і вимушена орендувати приміщення та щорічно сплачувати орендну плату в сумі близько 60 тис. грн.

Аудитори встановили, що заходи Регіональної програми передбачають поточне утримання Комунального підприємства (заробітна плата, пільгові пенсії, орендна плата, енергоносії, канцтовари тощо), що не відповідає вимогам чинного законодавства. А зважаючи на те, що основною метою Регіональної програми є попередження нещасних випадків та створення умов організованого і безпечного відпочинку населення на водних об’єктах області, видатки на забезпечення соціальних гарантій працівникам ніяким чином не вплинули на досягнення основної мети.

Враховуючи, що Служба фактично існує тільки за рахунок коштів, що виділяються під Регіональну програму, постає питання активізації роботи комунального підприємства з пошуку додаткових джерел доходів, які в подальшому можливо було б спрямувати на відшкодування витрат на виплату пільгових пенсій водолазам-рятувальникам. Натомість, Комунальним підприємством ігнорується питання можливості збільшення доходів.

Наприклад, за даними Головного управління Держсанепідслужби у Полтавській області, до Переліку офіційних місць масового відпочинку на воді включено 57 водних об’єктів. Однак, Комунальне підприємство не проявляє належної ініціативи щодо збільшення кількості обстежень пляжів на таких об’єктах з метою отримання додаткових фінансових ресурсів.

При цьому, фахівці Служби протягом року можуть провести 180 обстежень, фактично ж, в середньому, проводиться лише 34.

Аудитори підрахували, що за умови налагодження тісної співпраці з органами виконавчої влади та місцевого самоврядування міст і районів області, Службою додатково може бути проведено 146 обстежень.

Враховуючи, що вартість одного обстеження становить 500 грн., розрахунковий резерв додаткових щорічних надходжень КП Рятувально-водолазна служба складає 73 тис. грн.

Проблемним питанням є і оновлення матеріально-технічної бази рятувально-водолазної служби області, що призводить до використання морально та технічно застарілого обладнання.

Підвищення рівня оснащення Служби є одним із основних завдань Регіональної програми. Проте, на його вдосконалення за 3 роки і 3 місяці фактично виділено 58,3 тис. грн. За цей період Службою не придбано жодного рятувального та плавзасобу. Для оперативного реагування на надзвичайні ситуації на воді, в наявності є лише один рятувальний човен. І це на дві рятувальні групи, що є вкрай недостатнім.

Чітко простежується занадто низький рівень оновлення матеріально-технічної бази Служби, що не дозволяє оперативно та якісно реагувати на надзвичайні ситуації, які виникають на водних об’єктах області.

Проведений державний фінансовий аудит виявив низку факторів, що негативно впливають на реалізацію Регіональної програми: недоліки при розробці та затвердженні програми, невизначеність основних результативних показників, спрямування фінансових ресурсів на утримання установи, а не на її розвиток – все це не сприяло підвищенню рівня організації рятування людей на водних об’єктах області.

Безумовно, це лише загальні висновки, зроблені за результатом аудиту. Насправді ж, кожен із них спонукає до ґрунтовного вивчення окресленої проблеми шляхом аналізу цілої низки проблемних питань.

Фахівці Держфінінспекції підготували пропозиції організаційного характеру, спрямовані на підвищення ефективності виконання заходів Регіональної програми заходів з організації рятування людей на водних об’єктах Полтавської області на 2011-2015 роки. Маємо надію, що впровадження їх допоможе забезпечити територіальній громаді безпеку на воді.

Прес-служба Держфінінспекції

в Полтавській області